Tjenester
http://www.keynet.no/ Referanser
http://www.keynet.no/ Partnere
http://www.keynet.no/ Om oss
http://www.keynet.no/ Kontakt oss
KeyNet AS
  • AA hos Dun & Bradstreet
  • Peppes deal til Keynet
  • KeyNet AS inngår avtale med Rica Hotels
  • Riggmor til unnsetning
  • Sørger for bredbånd på byggeplasser
  • Det spirer og gror hos KeyNet AS
  • Riggmor til unnsetning

    Lei av å vente i månedsvis på bredbåndsløsning til det nye anleggskontoret? Løsningen er under utvikling, og hun heter Riggmor.

    Riggmor er navnet på den nye mobile bredbåndsoppkoblingen, som altså kan gjøre Veidekke-hverdagen enklere ved oppstart av nye anleggskontorer. I stedet for å vente så lenge som et titalls uker på at bredbåndskabelen skal være på plass, og alt skal være koblet til på riktig måte, testes i dag en løsning som kan leveres i løpet av dager.
     
    Konseptet er et samarbeidsprosjekt mellom Veidekkes sambandsleverandør Keynet, driftsleverandøren ErgoGroup og Veidekke.
     
    Frihet i en liten eske
    - Riggmor leveres som en fysisk boks, sier Hans Anders Kværn, IT-konsulent i Veidekke. Boksen skal stå ute på anleggskontoret, og er omtrent 50 centimeter høy. Leverandøren Keynet beregner kun transporttiden og tiden det tar å koble opp utstyret fra bestilling til man er på nett. Det betyr at fra man bestiller, bør det ikke gå mer enn et par dager før man er oppkoblet.
     
    - Erfaringene fra pilotprosjektene har vært så gode at vi kommer til å vurdere rett og slett ikke å gå over til kabelbredbånd for enkelte prosjekter, sier Kværn.

    Fornøyd prosjektleder
    Tre pilotprosjekter har testet ut Riggmor denne høsten. Ett av prosjektene er Nye Kykkelsrud i Veidekke Entreprenør. Prosjektet er i størrelsesorden 125 millioner kroner, og går ut på å bygge en ny kraftstasjon ved Glomma. Bredbånd i kabel var ikke tilgjengelig i det som skulle bli anleggskontorene for prosjektet, og dermed startet de med den trådløse oppkoblingen fra anleggsstart tidligere i høst.
     
    - Vi er svært fornøyde med denne løsningen, sier prosjektleder Kari Lundeby.
     
    - Den kom raskt på plass, og vi har ikke hatt noen problemer hittil. Tidligere har vi måttet vente i ukesvis, av og til månedsvis, på at forskjellige leverandører skulle få installert og koblet til bredbånd i kabel. Dette har fungert mye bedre, sier Kari.
     
    Skjulte kostnader
    Økonomisk vil den nye løsningen være konkurransedyktig med andre løsninger. Men besparelsene er likevel store de første ukene, når man regner inn de skjulte kostnadene prosjektene har ved å måtte gå på nett andre steder.
     
    - Tidligere har vi måttet reise til nærmeste kontor de første månedene for å komme på nett og på Veidekkes servere. Bare i reisetid og tidsbruk på kontoret er det klart at det ligger mange skjulte kostnader, sier Kari.
     
    Skal forenkle prosessen
    Siden alle komponentene står inne i den lukkede boksen gjennom hele anleggsperioden, blir det mindre slitasje på elektronikken. Dermed får man større grad av gjenbruk enn tidligere, i stedet for at så mye som 90 prosent av utstyret forsvinner eller ikke blir godt nok tatt vare på ved prosjektets slutt.
     
    - Prosjektet har som mål å skape en løsning som er enkel, fleksibel, funksjonell og økonomisk forutsigbar. Vi håper at løsningen vil være klar for levering i starten av 2009.
     
    - Kommer vi i mål med denne løsningen, vil det forenkle hele prosessen med å komme på nett, og skape mindre frustrasjon enn tidligere. Dette kan oppleves som en liten revolusjon for dem som har slitt med bredbåndsproblemer i flere år, avslutter Hans Anders.
     
    Tekst og foto: Ane Sangnes, Veidekke Magasin 




    - Tidligere har vi måttet vente i ukesvis, av og til månedsvis..


    KeyNet AS
    Olaf Helsetsvei 6. 0694 Oslo     Telefon: 21 95 48 00     Faks: 21 95 48 01     Epost: post@keynet.no  
    nettstedskart
    Design og publiseringsløsning fra Imbera AS